Hui s’ha presentat en roda de premsa la IV edició del Festival Internacional d’Arts Escèniques Tercera Setmana, que se celebrarà del 6 al 15 de juny a València, Alacant i Castelló. A l’acte, que ha tingut lloc a la Sala OFF, han assistit el Secretari Autonòmic de Cultura i Esport, Albert Girona; el Secretari Autonòmic de Turisme, Francesc Colomer; la Directora general de la Infància i l’Adolescència, Rosa Molero; el Director General de l’Institut Valencià de Cultura, Abel Guarinos; la Regidora de Cultura de l’Ajuntament de València, Gloria Tello; i el Director del Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, José Luis Pérez Pont, junt als directors del festival Paco Macià i Tomás Ibáñez, que han desgranat tota la programació davant els mitjans de comunicació assistents, i Mª Ángeles Fayos, Presidenta d’AVETID.
Albert Girona ha destacat el suport des de la primera edició i el compromís de continuar donant suport a Tercera Setmana ja que compleix amb els objectius marcats pel govern valencià: «recuperar nous públics; obrir tant espais teatrals com el carrer a les arts escèniques; que s’establisquen sinergies entre associacions culturals i que la cultura arribe als màxims llocs del País Valencià».
Tercera Setmana s’ha caracteritzat des de la seua primera edició per donar suport i apostar per propostes artístiques multidisciplinàries, que es projecten en la recerca de nous camins d’expressió i de comunicació contemporània. En aquesta quarta edició, continua sent una prioritat per al festival donar pas a les noves creadores i creadors sense deixar de consolidar els processos artístics de les companyies ja prestigioses. En aquest punt, Tomás Ibáñez y Paco Macià, han declarat: «creiem en el talent i en la singularitat dels artistes seleccionats per a aquesta nova edició, que conforma una programació mestissa i multidisciplinària representativa dels nostres temps i generadora de tendència escènica». A més, han ressaltat en dades aquesta multidisplinarietat a la programació (18,5% música, 18,5% dansa, 7,4% circ, 55,6% teatre) i corroboren aquesta obertura i cerca de nous públics tenint un 51% dels seus espectacles programats en espais públics de les tres ciutats.
El propòsit de Tercera Setmana continua sent que la Comunitat Valenciana siga un referent en sinergies i en obertura cultural cap a l’exterior. Els directors del festival han declarat que bona mostra d’aquest principi s’evidencia en l’ampli ventall de col·laboracions, en les creacions on han donat suport de forma directa, en les estretes relacions amb altres festivals i en el risc d’assumir un ampli percentatge d’estrenes i de primeres presentacions de creacions recents, donant especial suport a les procedents de les nostres comarques.
ESTRENES A TERCERA SETMANA
Companyies Valencianes
«All&Oli. The Sense of life.» La Furtiva
«Sophie» de la Troupe Malabó.
Co-produccions amb Tercera Setmana
«Wonders» de Teatro Inquieto en co-producció amb Tercera Setmana i Festival de Teatre d’Alcalá d’Henares.
«Las Alegrias» en co-producció Tercera Setmana, Centro de Danza del Canal, Teatre principal de Palma entre altres festivals i institucions. Una posada en escena de Paula Quintana de textos de Ray Galán amb dramaturgia de Javier Cuevas i del que també acollim la presentació estatal del llibre de Ray Galán amb el mateix títol.
Col·laboracions amb Graners de Creació
«Le Grand Tour» de Onírica Mecánica
«Rashid i Gabriel» de la República del Lápiz
Primeres presentacions al públic
«El xiquet que volía una falda escocesa» d’Adria Novella. LECTURA DRAMATITZADA de la Cia. Bullanga i en col·laboració amb el Centre Teatral Escalante de la Diputació de València.
«FLAM» de Roger Bernat que a més de ser la cloenda de la 4ª Edició de Tercera Setmana també formen part de l’elenc de coproductors juntament amb El festival Grec de Barcelona.
Altres espectacles valencians que ens acompanyaran en aquesta edició són «XX» d’Escandal Teatre, «The Wolves» de la cia La Fam i «Aigua» de la cia. Nuc.
La música també és una part important de Tercera Setmana, per aixó, es podrà guadir de dos experiències musicals d’escepció. La primera amb Yamila Rios en col·laboració amb el Centre del Carme Cultura Contemporània; i la segona amb Hidrogenesse en col·laboració amb el Palau de la Música de l’Ajuntament de València.
El Festival és conscient del seu paper dinamitzador de la cultura valenciana, es responsabilitza en cada edició d’obrir finestres a l’exterior que serveixin d’inspiració i aprenentatge al nostre sector escènic i per això s’han seleccionat espectacles i tallers que incideixen en aquesta idea com: «El Bramido de Düsseldorf» (Uruguay) de Sergio Blanco, espectacle inaugural a València i de cloenda a Castelló; «#MoneyForFree» de John Fisherman (Oslo. Noruega); «Peep Box 350º» de Bisogno Physical Theater (Argentina-França-Espanya); «Wonders» de Teatro Inquieto (Londres. Madrid); «Iras Fajro» de Yamila Rios (Països baixos- Espanya). És a dir, el 19,2% de les companyies són internacionals, mentre que el 34,6% són del País Valencià i el 46,2% de la resta de l’Estat.
Una part molt important del Festival és la que te que veure amb la formación i lo social. S’han organitzat tallers i seminaris amb la finalitat dual d’enriquir d’una banda als autors i autores professionals de la Comunitat i, d’altra banda, afavorir l’apropament i integració de la ciutadania en el fet artístic participant directament en alguns dels espectacles programats. Aquests tallers han estat realitzats en col·laboració amb institucions com la SGAE. la Direcció General de la Infancia o el Centre de Joventut del Barri de Nazaret. Aquestes seminaris i tallers son: «La autoficción, dir-se en escena» per Sergio Blanco; «Peep Box 350a» per Bisogno Physical Theater; «Bona nit Europa» de Animasur; i el treball de Taiat Dansa amb «Dance Generation»; i els «Tallers d’aproximació a les arts escèniques» a les delegacions de Direcció General de la Infancia de les tres províncies.